jueves, 26 de mayo de 2011
lunes, 23 de mayo de 2011
Estrea
viernes, 25 de febrero de 2011
Amistad
O barco transportaba 53 africanos que poucos meses antes foran raptados da súa terra natal na actual Sierra Leona, para ser vendidos en Cuba.
Os cautivos rebeláronse contra a tripulación do barco, e mataron o capitán e a outros integrantes, pero deixaron con vida o navegante, para que os levase de volta a África.
En lugar de facelo, o navegante dirixiu a nave ao norte e ao oeste. Tras varias semanas, un navío da mariña dos EUA alcanzou o Amistad fronte á costa de Long Island.
Os africanos foron transportados a New Haven, Connecticut, para ser xulgados por motín, asasinato e pirataría. Posteriormente, estes cargos desestimáronse, pero aos africanos quedaron na cadea, xa que o caso se converteu nun conflito por reclamación do salvamento e dereitos de propiedade.
Nun xuízo ante o Tribunal Federal de Distrito, un grupo de cubanos donos de plantacións, o goberno de España e o capitán do Amistad reclamaron a propiedade dos africanos.
Tras dous anos de batallas legais, o caso chegou ata a Corte Suprema dos EUA, que finalmente ordenou que os cautivos fosen postos en liberdade.
Trinta e cinco dos ex-cautivos regresaron á súa terra natal; o resto morrera no mar ou mentres esperaba o xuízo.
O residente de New Haven William H. Townsend fixo debuxos (e en moitas ocasións rexistrou os nomes) dos cautivos do Amistad no momento do xuízo.
Estes debuxos conserváronse na biblioteca da Universidade de Yale.
miércoles, 23 de febrero de 2011
cartel
Moitas persoas non son conscientes que as decisións que toman repercuten na xente que vive en países en vía de desenvolvemento.
http://twitter.com/JosephMarsh
El árbol solitario
Era tan viejo que no recordaba su propia edad.
A su alrededor veía una extensión grande de terreno yermo y casi siempre seco, poblado tan solo con arbustos espinosos.
Eso si, a sus pies se juntaban a veces una familia de leones, una manada de elefantes y otros animales a los que le encantaba observar.
Alguna jirafa se acercaba a comer sus hojas más altas y eso le gustaba, porque de esa manera el aire corría sin dificultad y le refrescaba.
En una de sus ramas tenía su casa una pareja de búhos que le hacía compañía.
De vez en cuando tenían polluelos.
Solía escuchar como chillaban para pedir comida y compañía cuando cada noche sus padres salían a cazar.
Por lo demás su vida había sido siempre solitaria, pues cuando a sus pies germinaba alguna de sus semillas no tardaba en llegar algún animal para comerse el brote.
De vez en cuando aparecía algún hombre, generalmente intentando aprovechar su sombra y evitar así el rigor del sol africano cuando lucía con toda su fuerza.
Había sido uno de aquellos hombres el que había tatuado en su tronco un corazón y dentro de él la letra N.
Algunas veces eran varios hombres los que se reunían. Le encantaba escuchar sus historias sobre la caza de animales fabulosos, sobre héroes legendarios o amores imposibles...
Lo que más le gustaba era la lluvia.
Cuando esta llegaba se sentía rejuvenecer y le volvían las fuerzas. Entonces se esforzaba por crecer un poco y por echar hojas nuevas.
La sabiduría adquirida por el tiempo y la experiencia le aconsejaba guardar un poco de esa agua para sobrevivir en la estación seca.
Así había conseguido llegar a viejo, sólo, pero feliz, porque había aprendido a adaptarse a las circunstancias de su existencia.
Una noche pudo percibir a lo lejos un pequeño resplandor y se preguntó de donde vendría.
Tardó mucho tiempo en dormirse, pero al final lo consiguió.
A la mañana siguiente se despertó sobresaltado, porque percibía un olor que no sabía identificar.
A lo lejos vio llegar corriendo una liebre.
¿que es lo que ocurre? Le preguntó
¡Algo terrible, una catástrofe! Le contestó esta sin parar de correr.
El árbol se sintió inquieto porque había notado la alarma en la voz de la liebre.
¿Pero qué es lo que pasa? Le gritó. Pero no pudo escuchar la respuesta porque la liebre no detuvo su carrera.
¡Qué extraño! Se dijo esforzándose por mirar a lo lejos.
Al poco tiempo escuchó un ruido sordo que poco a poco se fue haciendo más intenso.
Pudo ver a unas gacelas que se acercaban a grandes saltos y que pasaban de largo. Lo mismo pasó con las cebras y un poco más tarde con los elefantes.
El ruido se hizo ensordecedor y se convirtió en estruendo. En ese momento vio una gran manada de búfalos que corrían en estampida. Acertó a reconocer también a algún rinoceronte y a otros animales que se acercaban sin control.
Todos pasaron de largo y pronto desaparecieron en el horizonte, dejando tras de sí un absoluto silencio.
Después de un tiempo que le pareció eterno vio llegar a una tortuga. Cuando estuvo cerca de él pudo preguntarle ¿Me puedes explicar porque huyen todos?
La tortuga le contestó: Es un incendio. El fuego avanza rápidamente y se dirige hacia aquí. Lo siento, tengo que marcharme.
El árbol se quedó muy preocupado, con la esperanza de que un cambio de viento evitara lo que se temía que podía ocurrir.
Los búhos, que habían escuchado lo que la tortuga había dicho decidieron coger a sus polluelos con las garras y se fueron volando, después de despedirse con una gran tristeza de su amigo el árbol, con el que habían convivido tanto tiempo.
El calor era intenso y el viento constante.
El silencio se rompió con el sonido del crepitar de las ramas que poco a poco se acercaban.
El fuego prendía en los arbustos y estos soltaban chispas que el viento esparcía. El humo era espeso y el ambiente se hacía cada vez más irrespirable.
Nunca había visto nada igual.
Alguna de las chispas le alcanzó y fue una de ellas la que al fin prendió.
El fuego pronto pasó de rama en rama. Las llamas le sofocaban y le iban convirtiendo en puro carbón.
Fueron unos minutos interminables en los que sintió un dolor inmenso que se extendió desde las más profundas raíces hasta las ramas más altas. Todas sus hojas desaparecieron pasto de las llamas y muchas se rompieron cayendo a sus pies.
Sintió como se consumía poco a poco hasta que no pudo más.
Ya no pudo ver cómo el fuego se extinguía lentamente alejándose y dejando tras de sí su negra huella.
La vida en la sabana siguió su curso, aunque los animales tardaron mucho en regresar.
Tiempo después llegó de nuevo la estación de las lluvias.
Al pié del viejo tronco seco pudo así brotar una pequeña planta, que por algún extraño motivo fue respetada por todos los animales, a los que quizá recordaba por su forma, su color y por sus hojas al gran árbol que allí había vivido durante tanto tiempo y al que todos echaban de menos.
lunes, 14 de febrero de 2011
¿Qué é esto?
Moitas ong realizan tareas humanitarias para tentar axudar a solucionar problemas sanitarios, educativos, sociais, etc. que afectan a moita xente en numerosos paises, incluído o noso.
Por enriba das diferencias ideológicas, todos podemos estar de acordo en que este traballo é importante, imprescindible e impagable.
A solidariedade é un valor común a toda persoa con conciencia social, e cada un, na medida das súas posibilidades, pode aportar algo para contribuir a aliviar o sufrimento doutros.
Africa directo é unha desas organizacións.
Hai uns días, ollando na súa web, popoñían un enigma difícil de resolver a primeira vista:
¿Qué é esto?
miércoles, 9 de febrero de 2011
Sentímolo moito
Segundo explica Raúl Aguado, Presidente de Medicus Mundi:
Sentímolo moito é unha viaxe ao hospital de Ngovayang (Camerún) a través dos sentimentos e das sensacións.
É un modo diferente de ver e de ensinar a cooperación. Trátase de sentirse partícipe da vida da xente do Sur.
A través dunha expresión artística podemos convivir con quen día a día son os verdadeiros protagonistas do Desenvolvemento: os homes e mulleres de África.
Irene Alós e Dionisio Moreno, invítannos á experiencia de visitar un proxecto (o que medicusmundi apoia no Hospital de Ngovayang, en Camerún) e experimentar o que senten os que alí viven a través de ilustracións e instalacións, que amosan a visión e a inquietude propia do artista, que sempre nos obriga a repensar as nosas certezas nun conxunto suficientemente aberto e suxestivo como para que cada un busque o seu propio significado.
A exposición pódese solicitar no teléfono 924 81 28 98 o no mail extremadura@medicusmundi.es e non leva consigo ningún tipo de gasto, tan só aqueles derivados do transporte.
domingo, 23 de enero de 2011
El árbol que hablaba
Había un lobo en la selva. Un día, cuando estaba fuera paseando, encontró a un árbol que tenía unas hojas que parecían caras de personas. Escuchó atentamente y pudo oír al árbol hablar.
El lobo se asustó y dijo: "Hasta el día de hoy nunca me había encontrado con algo tan raro como un árbol hablante". Tan pronto como hubo dicho estas palabras alguna cosa que no pudo ver lo golpeó dejándole inconsciente. No sabía durante cuanto tiempo había estado allí tendido en el suelo, pero cuando despertó estaba demasiado asustado para hablar. Se levantó inmediatamente y empezó a correr.
El lobo estuvo pensando acerca de lo que le había ocurrido y se dio cuenta de que podía usar el árbol para su provecho. Se fue paseando de nuevo y se encontró a un antílope. Le contó lo del árbol que hablaba, pero el antílope no le creyó. "Ven y lo verás tu mismo" dijo el lobo " pero cuando llegues delante del árbol asegúrate de decir estas palabras: Hasta el día de hoy nunca me había encontrado con algo tan raro como un árbol hablante. Si no las dices, morirás."
El lobo y el antílope se acercaron hasta el árbol que hablaba. El antílope dijo: "Has dicho la verdad lobo, hasta el día de hoy nunca me había encontrado con algo tan raro como un árbol hablante."
Tan pronto como dijo esto alguna cosa le golpeó y le dejó inconsciente. El lobo cargó con él a su espalda y se lo llevo a casa para comérselo. "Este árbol que habla solucionará todos mis problemas", pensó el lobo. "Si soy inteligente nunca más volveré a pasar hambre."
Al día siguiente el lobo estaba paseando como de costumbre. Al cabo de un rato se encontró con una tortuga. Le contó la misma historia que le había contado al antílope, y la llevó hasta el lugar. La tortuga se sorprendió cuando vio al árbol hablante."No creía que esto fuera posible", dijo, "hasta el día de hoy nunca me había encontrado con algo tan raro como un árbol hablante". Inmediatamente fue golpeada por algo que no pudo ver y cayó inconsciente. El lobo la arrastró hasta su casa y la puso en una olla. Pensó en hacer una estupenda sopa.
El lobo estaba orgulloso de sí mismo. Después del antílope y la tortuga cazó un ave, un jabalí, y un ciervo. Nunca antes había comido mejor. Siempre usaba la misma estrategia. Contaba a sus presas que debían decir que nunca antes habían visto a un árbol hablar y que si no lo decían morirían. Todos ellos hicieron lo que el lobo les dijo y todos ellos quedaron inconscientes. Luego el lobo cargaba con ellos hasta su casa. Era un plan perfecto, él lo creía simple e infalible, y agradecía a las estrellas el hecho de haber encontrado a ese árbol. Esperaba comer como un rey durante el resto de su vida.
Un día, que se sentía con algo de hambre, el lobo fue a pasear de nuevo. Esta vez se encontró con una liebre. El lobo le dijo: "Hermana liebre, he visto algo que tú no has visto desde el tiempo de tus antepasados"
"Hermano mayor, ¿Qué puede ser?" Preguntó la liebre.
"He visto a un árbol que habla en la selva" dijo el lobo. Contó la misma historia de siempre a la liebre y se ofreció para llevarla a ver ese árbol hablante. Fueron juntos hasta el lugar. Cuando se acercaban al árbol el lobo le dijo, "no olvides lo que te he contado".
" ¿Qué me contaste?" preguntó la liebre.
"Lo que debes decir cuando llegues junto al árbol, o si no , morirás" dijo el lobo.
"¡Oh!, Sí" dijo la liebre. Y empezó a hablar con el árbol. "¡Oh!, Árbol, ¡oh!, árbol" dijo, " Eres un árbol precioso"
"No, esto no" dijo el lobo.
"Perdona," dijo la liebre. Entonces habló de nuevo. " Árbol, ¡oh!, Árbol nunca pensé que pudiera ser tan maravilloso".
"¡No, no! " Dijo el lobo, "no un árbol precioso, un árbol hablante. Te dije que tenías que decir que nunca habías visto antes a un árbol hablante."
Tan pronto como hubo dicho estas palabras, el lobo cayó inconsciente. La liebre se fue andando y mirando hacia el árbol y el lobo. Luego sonrió, "Entonces, este era el plan de Sr. Lobo" dijo. "Se pensaba que este lugar era un comedero y yo su comida."
La liebre se marchó y contó a todos los animales de la selva el secreto del árbol que hablaba. El plan del lobo fue descubierto, y el árbol, sin herir a nadie, continuó hablando solo.
Este es un cuento anónimo africano publicado en la Biblioteca Virtual de Ciudad Seva
Baobab
O baobab africano Adansonia digitata é unha árbore de madeiro masivo, con forma de botella ou irregular e chea de nós.
Os baobabs adoptan a forma de botella durante a etapa de madureza, a partir dos douscentos anos. En boas condicións, sobre chan areento, cun clima morno e chuvias entre 300 e
Algúns baobabs convértense en grandes depósitos nos que se poden almacenar máis de seis mil litros de auga.
Poden chegar aos
As lendas contan que se unha persoa bebe auga na que se mollaron sementes de baobab, quedará protexido do ataque dos crocodilos. Pero se ousa arrancarlle unha flor ao baobab, morrerá devorado por un león.
Pero non todo é lenda, xa que está probado que o baobab é unha árbore moi útil, xa que o seu froito é moi rico en fibra e un excelente alimento. É consumido como pasta e utilizado para elaborar unha bebida refrescante. Coas follas faise sopa, e coa súa codia fabrícanse cordas.
Unha das institucións que máis importancia tiveron no terreo da oralidade segue hoxe moi viva: a árbore da palabra. Trátase dunha árbore física, emblemático (a miúdo un baobab) que cada aldea elixe como templo da palabra.
Aí reúnense os anciáns da aldea para debater dos asuntos da comunidade. É tamén baixo a sombra da mesma árbore onde se reúnen os nenos e mozos para contar historias, lendas e fábulas.
Capítulo V
En efecto, no planeta do principiño había, como en todos os planetas, herbas boas e herbas malas. Por conseguinte, de boas sementes saían boas herbas a das semementes malas, herbas malas. Pero as sementes son invisibles; dormen no secredo da terra, ata que un bo día unha delas ten a fantasía de espertar. Enton alóngase estendendo cara o sol, primeiro tímidamente, unha encantadora póla inofensiva. Se se trata dunha podalla de ravo ou de roseira, pódese deixar que creza como queira. Pero se se trata dunha mala herba, coida arrancala inmediatamente en canto un soubo recoñecela. No planeta do principiño había sementes terribles… como as sementes de baobab. O chan do planeta está infestado delas. Se un baobab non se arrinca a tempo, non hai xeito de desembarazarse del máis tarde; cobre todo o planeta e perfórao coas súas raíces. E se o planeta é demasiado pequeno e os baobabs son numerosos, fano estalar.
ANTOINE DE SAINT - EXUPERY
O PRINCIPIÑO
jueves, 20 de enero de 2011
Libros de Africa
“Como Organización Non Gubernamental incorporada a Unesco e Unicef con estatus oficial, o IBBY desempeña un papel capital no apoio aos libros para nenos.”
É o organismo de referencia no que se refire á literatura infantil.
A sección española do IBBY recibe o nome de Organización Española Para el Libro Infantil y juvenil (OEPLI), e sección galega é GALIX.
Na páxina web do IBBY, atopamos unha exposición virtual adicada á literatura africana para nenos chamada Libros para África
Nela podemos atopar información sobre escritores, ilustradores e editoriais do continente africano, a maior parte deles inéditos no noso país. Paga a pena facer unha visita a esta exposición e rastrexar a pegada de tantos autores descoñecidos para nós.
Hai moitas referencias de interés.
Imos reflectir unha delas.
Titúlase Tambores para a paz e está editado por Editions Bakame en Ruanda.
Trátase dunha colección de poemas escritos e ilustrados por nenos de Ruanda, Burundi, Congo e Bélxica de idades entre os 9 e os 12 anos no que reflicten o seu rexeitamento total á guerra e á violencia.
Un canto á tolerancia dende un país que viviu momentos tráxicos non hai moito tempo.
miércoles, 12 de enero de 2011
O lápis máxico
martes, 11 de enero de 2011
El león miedoso
lunes, 3 de enero de 2011
Marie y las estrellas
Pilar Millán é unha artista nacida en Galicia aínda que reside entre Andalucía e Cataluña.
Realiza frecuentemente exposicións e proxectos pictóricos, como se pode ver na súa web
Por exemplo no libro "Estas en la luna" de Carmen Montalbán na Ed. Kalandraka, "Contos e lendas de Africa", de Anna Soler Pont en Oxford ou "Mi viaje a Togo" de Anna Rossell, en Ed. Montflorit.
Neste enlace podedes ler o comentario sobre o traballo de Pilar Millán por parte da autora do libro "Estas en la luna"
Neste outro podedes ler o primeiro capítulo
http://www.carmenmontalban.net/recortes/estasen.pdf
Pilar Millán ilustra tamén os seus propios textos.
Marie y las estrellas (Ed. Planeta - Oxford) e o relato dunha nena que quere as estrelas e as busca por todas partes, no pozo, entre as pedras do camiño, debaixo da cama, ... sen saber que basta con mirar ao sitio adecuado, no momento xusto, para atopalas, tal como lle ensina unha noite o vello baobab.
Este libro, escrito e ilustrado cunha linguaxe poética, traspórtanos a un lugar da sabana africana onde o soño desta nena se fai realidade.
Estes días fixemos unha escenificación deste conto na Biblioteca Nodal de Ourense e quedamos todos prendados deste personaxe.
Unha lectura moi recomendable para que os nenos se acheguen á vida no continente africano e ao traballo de Pilar Millán